Monday, November 18, 2013

Cara menabung yang mungkin berkesan.

Hi. 


Since aku sikpat tido, let me share something about my next year plan (in SAVINGS especially). Haha you know, if you're someone close to me you can tell how bad I am with money. Aku la orang paling sik pandey mok nyimpan duit. Omg omg sentiasa miskin sebelum ujong bulan padahal sikda papa yang hebat pun aku beli --  lebih kepada entertainment jak duit aku terebang! Movies, lepak with friends, paling boros bab makan makan. Asal payday jak muncul antu bait ati membelanja sekampung. Kalah kenduri. Maklumla kadang kadang terlalu berhati mulia dan murah hati..cewah maka abis k dirik pun makan kedak ada nginang dinosours dalam perut. Pergh! Hebat aku...

By the way, demi membendung masalah yang aku hadapi kinektok plus impian aku yang setinggi gunung Kinabalu mok honeymoon di Korea next year, aku nekad meng-google-kan blog blog yang ada memberi tips menabung. Sedia maklum yang menabung duit syiling bukan option yang logik mun aku mok melancong next year. I mean, daa, sik patut mok ncurik duit tabong orang nak segal duit tabong aku sik cukup. Lain la dah menabong dari tadika. =,=" zzz

Therefore, I came across a few blogs yang mencadangkan beberapa tips/cara cara yang dijangka atau memang dah try berkesan. Some of the cadangans adalah seperti di bawah. (Serta buah fikiran aku la samada aku setuju ke sik) 

1. Bukak bank account kedua
- Aku setuju. Sebab mun bukak account cgek gik, dapat la transfer duit simpanan direct pegi account ya before kita menjadikan alasan "ter"-pakey duit bajet pegi melancong. Ala, alasan jak ya bah nak? So at least la bila kita ada 2nd account kita boleh mencegah before menyesal dengan tindakan "ter" yang pendek akal ya. Mun dah ada account lain ya, pandey pandey la transfer duit (amount yang ditetapkan) ke account ya. Lebih kacak mun account ya sikda atm card. Hihi 

2. Simpan duit syiling
- Aku pun setuju. Sebab aku memang suka simpan duit syiling. Some people hobi nak keep 50 cents je sebab cantek masok tabong. Me? Doesn't matter. Haha semua masok tabong. Now cgek botol mineral kecik ya dah penoh. Working on my second tabong now. By next year baru la tukar ke duit kertas..hehe.. Amalan menabong duit syiling actually very slowpoke tapi very simple and easy to do. Susah ney nyimpan duit syiling. Lagipun kita pun malas mok mbk duit syiling berat berat lam beg nak.. So apa kata simpan jak.. Dapat duit seratus okay lah ya.. At least ada ;) 

3. Collect duit kertas ijo sehari 
- Idup di Melesia mesti penah nemu duit kertas ijo RM 5 ya nak..haa..aku setuju giler ngan tips cgek tok. Cara cepat tapi macam sakit je haha mesti takorg terfikir " daripada nyimpan RM5 sehari bagus transfer full amount sali gus sak sik nyusah dirik". Well, lain orang lain cara nak. For me, this is a good idea. Sebab bila kita nangga duit ijo makin banyak, kita makin semangat. I've witnessed someone yang penah makey cara tok. Siyes berkesan. Less than a year, manage to keep up to 1k. Bukan ka ya kira macam kepuasan untuk dirik sendiri? True or not. My friends said, they would do it with RM10. But yeah, it depends on your kemampuan. As for me, I'm starting with 5. Testing katakan. Haha so on 1.1.14 next year, I will post my very first kertas ijo here ya ;) Yahh semangat ku tekkkk hahahaha

4. Main kutu
- Did this before. Masa gik student. And masa mok pegi getaway with my friends to Pulau Langkawi. Was a good one though but aku sik brapa mok pakey cara tok sebab by the end of the day agik juak kw pelu ngelua duit kutu k bayar kawan nak.. Plus, aku sikda kaki kutu walaupun semua dah keja..haha macam dah tebalit oi..

5. ASB
- Ha, paling best. (Note : aku sikda benda tok). Friends and family yang ada benda tok semua madah best sbb ada 'bunga' ujong taun mun simpan lamak lamak. Nang best la ya... So aku rasa aku mok setat as soon as possibe. Lagipun good for the future ;)

Selamat mncoba wahai diri sendiri! Haha

1 comment: